L’illa Diagonal, aparador d’una edició històrica per al Ral·li de Cotxes d’Època Barcelona-Sitges

Més del 75 % dels cotxes inscrits supera els 100 anys d’antiguitat.

Un Peugeot Type 19 de 1899 i una Cudell De Dion 2-1/4 HP de 1898, procedents de Portugal, debuten al Ral·li com a participants més longeus d’aquesta edició.

La 68a edició del Ral·li de Cotxes d’Època Barcelona-Sitges ha celebrat avui la seva jornada inaugural amb la tradicional concentració de vehicles davant del centre comercial L’illa Diagonal.

Un Peugeot Type 19 de 1899 és l’automòbil més veterà d’una inscripció que compta amb 82 cotxes i 16 motos en concurs oficial (més 2 cotxes i 3 motos que formaran part de la caravana, fora de concurs), superant d’aquesta manera el centenar de participants.

Al Grup I (fins a 1908), juntament amb el Peugeot Type 19, hi figuren un Renault Type G de 1901, un Panhard Levassor Type X de 1907 i un Wolseley Siddeley de 1908. Aquest bloc inicial confirma el caràcter fundacional del Ral·li, que manté com a eix la participació de vehicles fabricats abans de 1928.

En el període 1909-1914 destaquen diverses unitats del popular Ford T, acompanyades d’autèntiques relíquies de marques com Hupmobile, Le Zèbre o Unic. També hi figuren un Peugeot Bébé de 1914 i un Renault R11 HP del mateix any, que completen una representació molt diversa dels anys previs a la Primera Guerra Mundial.

El Grup III (1915-1920) incorpora unitats com l’España de 1917, testimoni de la producció nacional als inicis del sector, a més d’un Delahaye Coupe Chauffeur Landaulette de 1917, un Rochet Schneider 1500 de 1919 o un Panhard Levassor X-31 de 1920.

Protagonisme destacat d’Hispano-Suiza i Rolls-Royce

En el tram 1921-1924, la presència d’Hispano-Suiza resulta especialment significativa, amb diverses unitats entre les quals es troben un H-16 de 1923 i fins a quatre T-49 de 1924, a més d’un T-48 i un HP16 T30. La concentració de models de la històrica marca barcelonina converteix aquesta edició en una de les més rellevants dels darrers anys pel que fa a representació de la firma.

Rolls-Royce també compta amb una presència notable: dos 20 HP de 1923, un 20 HP Salamanca del mateix any, un Phantom I de 1926, un altre Phantom I de 1927 i un 20/25 de 1928. A aquests s’hi afegeixen altres marques icòniques com Bentley (3 Litros Speed de 1924), Bugatti (Brescia de 1923), Packard, Lincoln, Cadillac o Buick, configurant un parc de gran nivell tècnic i estètic.

En termes quantitatius, Ford torna a ser la marca més nombrosa, amb fins a 17 Model T i Model A distribuïts entre 1911 i 1928, a més de l’autobús Ford de 1928 de la companyia Sagalés, que serà present a la sortida demà. Citroën, amb diverses unitats B2, B10 i B14, i Fiat, amb el popular 501, completen una representació àmplia de l’automòbil europeu i americà d’entreguerres.

Škoda repeteix presència

En l’apartat de vehicles fora de concurs hi figuren dos espectaculars Škoda, que ha desplaçat des del seu museu històric un Popular Montecarlo de 1937 i un Superb 3000 OHV de 1939, que amplien la dimensió històrica de l’esdeveniment més enllà del límit reglamentari de 1928.

Motocicletes des de 1898

El parc de motocicletes afegeix un altre element singular a l’edició 2026. La unitat més antiga és una Cudell De Dion 2-1/4 HP de 1898, anterior fins i tot al Peugeot Type 19, fet que converteix aquesta edició en una de les més antigues en termes absoluts de participació.

A aquesta s’hi afegeixen models com una Royal Enfield V-Twin SS de 1921, una Matchless H de 1922, una Husqvarna Model 180 de 1927 o diverses BMW, Harley-Davidson, Norton i Nimbus dels anys trenta. Fora de concurs, destaquen dues BMW R75 de 1940 i 1942, així com una Norton 500T de 1949.

L’any Gaudí, present a l’estrena del Ral·li

L’illa Diagonal també va ser el marc d’un dels actes oficials de l’Any Gaudí 2026, en el que es reivindica el diàleg entre arquitectura i automòbil que va marcar l’inici del segle XX i va incidir en obres com la Pedrera i la Torre Bellesguard, representats al cartell del Ral·li d’enguany.

Recorregut amb dos enclavaments emblemàtics

Demà diumenge, 1 de març, la caravana sortirà des de la plaça Sant Jaume a les 10:30 i repetirà l’itinerari estrenat el 2025, incloent-hi el pas pel monument a Colom, una de les imatges més representatives del tram urbà barceloní.

En el tram final, el Ral·li recupera el pas pel Port de Sitges-Aiguadolç, reincorporant així un dels enclavaments tradicionals abans de l’arribada a La Fragata de Sitges, on s’espera l’arribada dels participants a partir de les 14:00 hores, aproximadament.

La trobada d’avui a L’illa Diagonal permet contemplar de prop un parc excepcional que, amb vehicles fabricats entre 1898 i finals dels anys trenta, confirma l’edició 2026 com una de les més històriques i completes dels darrers anys.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.